Nowoczesne metody leczenia niewydolności żylnej

Niewydolność żylna to złożony proces chorobowy, który nie dotyczy wyłącznie żył kończyn dolnych. Nasilenie objawów jest jednak najbardziej wyrażone w dolnych partiach nóg. Bezpośrednią przyczyną powstawania wstecznego przepływu w żyłach (tzw. refluksu)
i tworzenia się żylaków są nieprawidłowo działające zastawki.

Rzadszą przyczyną niewydolności żylnej w obrębie nóg jest przebyta zakrzepica, a później powstały w jej następstwie zespół pozakrzepowy.

U kobiet dodatkową przyczyną powstawania niewydolności żylnej nóg jest niewydolność żył miednicy. Proces ten najczęściej ma związek z liczbą przebytych ciąż. Czasami przyczyną niewydolności żylnej miednicy są żylne zespoły uciskowe, takie jak: zespół „dziadka do orzechów” czy zespół May-Thurnera.

W ostatnich latach nastąpił olbrzymi postęp w leczeniu żył. Zabiegi małoinwazyjne zrewolucjonizowały nieodwracalnie podejście do leczenia niewydolności żylnej. Cechują się one wysoką skutecznością, precyzją i znikomym ryzykiem, dzięki czemu leczenie żylaków stało się przyjemne, nie tylko dla pacjenta, ale również dla lekarza.

Zamiast klasycznego strippingu (tj. brutalnej operacji wyrywania niewydolnych żył) stosuje się małoinwazyjne metody wewnątrznaczyniowe, które w ogóle nie wymagają nacinania skóry. Do wnętrza żyły dostać się można przy pomocy igły, prawie tak jak przy pobieraniu krwi. W porównaniu z klasyczną chirurgią, po zabiegu wewnątrznaczyniowym ryzyko powikłań jest minimalne. Dzięki temu można w ten sposób leczyć pacjentów obciążonych innymi chorobami przewlekłymi. Bardzo istotne w zabiegach małoinwazyjnych jest to, że pacjent szybko wraca do normalnej sprawności i aktywności zawodowej, często możliwe jest to tuż po wykonaniu zabiegu.

W Klinice Flebologii stosowane są wszystkie najskuteczniejsze i najnowocześniejsze metody leczenia niewydolności żylnej, począwszy od skleroterapii, echoskleroterapii, aż po nowoczesny laser ELVES o długości fali 1470nm i po jeszcze nowszą technikę klejenie.

Zespół lekarzy Kliniki Flebologii jako pierwszy w Polsce wykonywał zabiegi klejenia żylaków wszystkimi obecnie dostępnymi systemami: VenaSeal, VariClose i VenaBlock.

Klejenie niewydolnych pni żylnych polega na wprowadzeniu do środka naczynia specjalnych cewników, przez które podawany jest w bardzo małej ilości klej, wiążący ściany naczynia i zapoczątkowujący proces włóknienia żyły. Bezpośrednio po zabiegu pacjent może normalnie funkcjonować, nie wymaga stosowania wyrobów kompresyjnych (pończoch uciskowych). Nie ma możliwości, żeby klej, który podany jest do światła naczynia przesunął się w inne miejsce czy też oderwał. Stosowane w medycynie kleje, tak jak popularnie stosowany SuperGlue, sklejają ściany naczynia pod wpływem ucisku niemalże w mgnieniu oka (od 5 do 30 sekund). Ilość preparatu, która zostaje w naczyniu jest bardzo mała (do zamknięcia żyły o długości 50 cm wystarczy 2 ml kleju). Dzięki takim właściwościom metoda klejenia znajduje bardzo szerokie zastosowanie wśród pacjentów z różnymi obciążeniami internistycznymi i kardiologicznymi, ale także u osób otyłych, którym ciężko dobrać odpowiednie wyroby kompresyjne.

Metoda laserowego leczenia niewydolności żylnej, rewelacyjnie sprawdza się u pacjentów z żylakami nawrotowymi i atypowymi. W Klinice Flebologii w Warszawie bardzo często leczeni są pacjenci po wielu operacjach klasycznych, u których ponownie wystąpiły żylaki kończyn dolnych. Nowoczesny laser o długości fali 1470 nm nie jest przeciwwskazany u pacjentów onkologicznych czy z wszczepionym stymulatorem serca. Zabieg wykonywany jest w miejscowym znieczuleniu tumescencyjnym, dzięki czemu można leczyć żyły położone tuż pod skórą, bez ryzyka oparzeń czy uszkodzenia nerwów.

Zespół Kliniki Flebologii dokłada wszelkich starań, by pacjent był przede wszystkim dobrze zdiagnozowany w USG Doppler, w badaniach wenograficznych czy flebograficznych. Następnym krokiem jest skuteczne i kompleksowe leczenie. Poza niewydolnością żylną kończyn dolnych nasze zespół zajmuje się również leczeniem niewydolności żylnej miednicy, zakrzepic żylnych czy malformacji naczyniowych żylnopochodnych.

Autorzy: dr Cezary Szary, dr hab. n. med. Tomasz Grzela, dr Justyna Wilczko

Artykuł ukazał się na łamach stołecznego wydania Gazety Wyborczej w dniu 29.09.17 r.

Nowoczesne metody leczenia niewydolności żylnej