21 kwi

Jak po wykonaniu embolizacji żylnej wyglądają dalsze etapy leczenia żylaków na nogach?

Embolizacja żylna to typ małoinwazyjnego zabiegu żylnego, którego wykonanie wymaga założenia przezskórnego dostępu naczyniowego. W Klinice Flebologii zabiegi embolizacji wykonywane są zawsze pod kontrolą sondy USG i niskodawkowego ramienia C nowej generacji firmy Philips. Embolizacja żylna jest najczęściej wykorzystywanym zabiegiem w kontekście przyczynowego leczenia niewydolności żylnej, w tym niewydolności żylnej miednicy.

Skuteczne wyleczenie niewydolności żylnej miednicy, a następnie przecieków żylnych z miednicy lub powstałych pociążowo żylaków okolic krocza i sromu, to warunek skutecznej terapii niewydolności żylnej na nogach, w tym żylaków. W przypadku kobiet, szczególnie u Pań rodzących, najczęstszą przyczyną niewydolności żylnej jest niewydolność żył jajnikowych. W populacji męskiej najczęstszą postacią niewydolności żylnej miednicy jest niewydolność żył jądrowych, prowadząca do powstawania żylaków powrózka nasiennego.

Należy pamiętać, że widoczne na nogach żylaki czy pajączki naczyniowe (tzw. telangiektazje), to jedynie objawy choroby żylnej. Ich leczenie powinno być poprzedzone wykonaniem całościowej diagnostyki układu żylnego. W wielu przypadkach leczenie na skróty nie przynosi należytych efektów, szczególnie w kontekście 2- czy 3-letniej oceny skuteczności leczenia żylaków. Pacjenci, u których wykonano w przeszłości skleroterapię, laserową ablację wewnątrzżylną czy leczenie chirurgiczne żylaków, bez wyjściowego wyleczenia przyczyny, najczęściej wracają z problemem niewydolności żylnej na nogach.

Nasza praktyka codzienna i wieloletnia ocena pacjentów po zabiegach embolizacji żylnej pokazują, iż jest to właściwa droga terapeutyczna. W wielu przypadkach skuteczne leczenie niewydolności żylnej miednicy musi poprzedzać leczenie żył na nogach, inaczej nawrót choroby żylnej będzie nieunikniony. W Klinice Flebologii w leczeniu żył kończyn dolnych stosujemy zwykle leczenie małoinwazyjne, rozłożone na etapy. Liczba etapów zależy od zaawansowania problemu żylnego. U pacjentów z tzw. żylakami nawrotowymi zwykle tych etapów jest więcej. W trudniejszych przypadkach zazwyczaj posiłkujemy się również metodami chirurgicznymi. Obecnie wszystkie zabiegi chirurgiczne wykonywane są w znieczuleniu miejscowym, tak by pacejnt od razu po wykonanej procedurze mógł wrócić do domu. Przeciętna procedura leczenia żył na nogach, nawet najtrudniejsza, wymagająca czasem łączenia paru metod (tzw. zabieg hybrydowy), trwa 1-2.5 godziny.

W dalszej kolejności pacjent po wyleczeniu niewydolności pni żylnych, ich gałęzi, bądź niewydolności perforatorowej, ma przeprowadzane leczenie poszerzonych żył siatkowatych i pajączków naczyniowych. Najskuteczniejszym zabiegiem w ich leczeniu jest mikroskleroterapia i skleroterapia piankowa. Są to procedury o znikomej bolesności, bardzo często wykonywane pod kontrolą aparatury USG.

Chcesz dowiedzieć się, jak przebiega zabieg embolizacji żylnej w przebiegu niewydolności żylnej miednicy u kobiet - obejrzyj koniecznie nasz film!